Copenhagen Center of functional medicine

Ultra Rask Blog

Lev ultra sundt & lidt længere

D-Vitamin Mindsker Risiko For Covid-19 Komplikationer

D-Vitamin & Covid-19

Hvad er D-Vitamin?

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Man har ikke 100% kortlagt hvad D-vitamin gør, men de seneste år, har man fundet ud af at D-vitamin spiller en rolle i flere biologiske processer i menneskekroppen. Disse funktioner kunne være, celledifferentiering, inhibering af cellevækst, kontrol af andre hormonelle systemer, modeling af immunforsvaret.

  • D-vitamin er essentielt for calcium homeostase, og knogle helbred.
  • Er et hormon, der omdannes til den aktive metabolit: 1,25-dihydroxyvitamin D.
  • Dannes ved kroppens interaction med sollys.
  • D-vitamin kan også indtages fra fisk, kød, æg, mælk og ost. Dog er disse mængder begrænset.
  • D-Vitamin måles normalt i ng/mL.

 

Den seneste tid, har man påvist gavnlig effekt af D-vitamin, ved Covid-19, tilfælde. D-vitamin nedregulere de proinflammatoriske cytokiner, som TNF-a og IL-6, som er med til at lave den cytokin storm som har så skadelig effekt på vores helbred. Yderligere havde dem som fik D-vitamin supplement en mindre risiko for at få respiratoriske infektioner. 

 

Studie: +96% af Covid-19 Patienter på Intensiv Manglede D-Vitamin

Det anderkendte videnskabelige magasin Nature har publiceret en artikel i November 2020, der beskriver sammenhængen mellem Vitamin D og Covid-19. Studiet har blandet andet beskrevet at folk med D-vitamin mangel har meget større risiko for at få alvorlige komplikationer og samt risiko for dødelighed af Covid-19.  Forskere undersøgte 154 Covid-19 patienter over 6 uger, og delte dem i 2 grupper, (A) dem med milde symptomer og (B) dem der skulle på intensiv.  I Gruppen der skulle på intensiv var 96% meget under niveau af D-Vitamin, mens den anden gruppe “kun” havde 32% med svær mangel på D-Vitamin.  Dødeligheden var 1% i gruppe A med milde symptomer mens gruppe B med svære symptomer havde en dødelihed på 21%. 

Studiet viser at patienter med stor mangel på D-Vitamin har væsentlig størrer sandsynlighed for at få alvorlige komplikationer. Studiet viser ikke om høje niveauer af Vitamin D beskytter bedre, og korrigerede ikke for aldersforskel, men vi håber på at se forskning omkring dette snarest.  

Yderligere Dokumentation om D-Vitamin, C-Vitamin og Zinc.

Hvis du er interesseret i den dybere sammenhæng mellem D-Vitamin, C-Vitamin og Zinc, er der her en længere videnskabelig artikel: Zinc, Vitamin D and Vitamin C:

Zinc, Vitamin D and Vitamin C Perspectives for COVID-19 With a Focus on Physical Tissue Barrier Integrity.

Deres konklution lyder blandt andet:

“I mangelen på en generelt tilgængelig behandling eller en vaccine for alle for Covid-19, fremgår supplementering af micronæringsstoffer som en vigtig måde at forbedre immun systemet og forhindre udviklingen af alvorlige symptomer. Nogle af disse micronæringsstoffer er Vitamin A, B, C, D & E og mineraler som slenium, magnesium og Zinc.(1719).

 

Læs også vores post om andre vitaminer og mineraler mod Covid-19

 

Anbefalet dosis fra Sundhedsstyrelsen

Man anbefaler fra Sundhedsstyrelsen 10 mikrogram dagligt til udsatte dele af befolkningen. Folk der er tildækket, mørke i huden, børn, og folk som ikke får sollys. Yderligere anbefaler de 20 mikrogram til ældre over 70. Sundhedstyrelsen anbefaler ikke at danskere supplementerer med D-vitamin ellers. 

Vores D-Vitamin Anbefaling for at Beskytte mod Covid-19

Vi mener at D-Vitmain er billigt og at der overvejende er fordele ved et højt niveau af D-Vitamin. Vi anbefaler derfor at man supplementerer med 5000 IU (125 Mcg) pr dag. Målet er at ligger mellem 60-90 ng/mL. Hvis du ikke tidligere har taget D-Vitamin anbefaler vi at tage 10.000 IU (250 Mcg) i 3-4 uger. Det kan godt tage flere måneder at komme på niveau. Vi anbefaler også at tage D-vitamin hele året, selv om det ikke måtte være nødvendigt om sommeren.

Et nyt studie fra April 2020, anbefaler man tager 10.000 IU (250 Mcg) i et par uger, for at hurtigt øge koncentrationen, for herefter at gå over til 5000 IU (125 Mcg) pr dag, mindskes risici.

Målet her, er igen at ligge mellem 40-60 ng/mL (100-150 nmol/L). 

Hvis du ønsker at omregne forskellige units fra IU til Mcg kan du gøre det her.

Yderligere læsning

Et Græsk studie viser samme sammenhæng og konklusion for sammenhænge mellem lavt D-Vitamin niveau og Covid-19.

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på facebook

Lignende Artikler